Om Socialkontoret

Hej, jag heter Rickard Eriksson och är kommunikationsexpert, serieentreprenör och pedagog. Välkommen till mitt lilla söta helghack kallat Socialkontoret.se (Göteborgshumor). Här håller jag koll på hur duktiga svenska företag och organisationer är på att nå fram till de som gillar deras Facebooksidor.

Syftet är att i större skala löpande undersöka hur bra svenska Facebooksidor (och senare Instagram- och Twitter-konton) är på att skapa innehåll som genererar uppskattning bland följarna - och därigenom får en viral bärkraft. Men framförallt letar jag efter mönster och framgångsrecept i innehållet. Vilket typ av innehåll uppskattas mest? Vilka är budskapen, vilka är medieformaten?

Socialkontorets robotar hämtar hem samtliga inlägg från 20 565 svenska Facebooksidor, inkl. hur många interaktioner (gillanden, kommentarer och delningar) respektive inlägg fått.

Antalet interaktioner per inlägg delat med sidans gillare/följare (potentialen) är enligt mig en måttstock över hur duktiga respektive sida är på att skapa innehåll som skapar engagemang bland följarna. Topplistorna sorteras sedan utifrån denna bedömningsmodell.

Tjänsten kommer utvecklas löpande, och inom kort kommer du få möjlighet att kunna följa din verksamhets framgångar jämfört med dina konkurrenters. Håll utkik.

Om Rickard Eriksson

Jag har arbetat kommersiellt med sociala medier i 20 år, något som startade med att jag grundade världens första sociala medium på webben – LunarStorm – som digitaliserat var femte svensk.

Under åren har jag tagit fram nydanande sociala marknadsföringskampanjer för landets största varumärken, såsom Coca-Cola, Nike, Telia, Sony Ericsson, OLW, Pressbyrån, Swedbank m.fl.

Jag har även som arbetat som webbrådgivare och producent för Björn Borg, Ecco, Exportrådet, Connect Sweden, Kungliga Ingenjörsvetenskapskademien m.fl., och som Creative Director för flera stora opinionsbildande och resultatbringande kampanjprojekt för Skatteverket, Alkoholkommittén och Socialdepartementet.

Dessutom har jag under LunarStorms paraply drivit virtuell mobiloperatör, lanserat ett magasin och toppat samlingsalbumslistan.

Med hundratals talargig och ännu fler tidnings-, TV- och radio-intervjuer har jag lärt mig den hårda vägen hur man mejslar fram tydliga budskap och verkligen får poletten att trilla ned hos målgrupper som varken har rätt förkunskaper och inte sällan en negativ grundsyn.

Under åren har jag nominerats till Årets IT-personlighet (Guldmusen), rankats som en av de mäktigaste inom telekombranschen, listats som en av landets mest betydelsefulla unga entreprenörer samt en av de viktigaste trendsättarna. På mina väggar finner man bland annat Guldäggsplaketten, Det Stora Internetpriset (Bitos), Sveriges Bästa Sajt (Internetworld) och Telia Surfport Award.

Följ gärna mitt kverulerande kring digitalt övertygande på min blogg digitally.se/blog eller läs om mina utbildningar på Nischad Utbildning.

Några av företagen/organisationerna jag utbildat i sociala medier: Företagarna · IF Skadeförsäkringar · Råd & Rön · Coop Forum · Arlanda Express · Fastighetsmäklarförbundet · Rädda Barnen · HusmanHagberg · O-ringen · Naxos · Hedin Bil · ETC Förlag · Runa Vodka · Läkare utan gränser · Intertek Semko · Bukowskis · Piratförlaget · Hjärt- och Lungfonden · Micki Leksaker · O’Learys · Lidingöloppet · Taxi Kurir · Svensk Företagsförmedling SFF · Telldus · Holdit · Vida · Stena Aluminium · Taxi 020 · Ligula Hospitality · SIA Glass · Pilkington